Tampereen yliopiston asiantuntijat ja vierailijat pohtivat Seurannassa-sarjassa, mitä koronavirus paljastaa maailmastamme ja mihin yhteiskunta on menossa.

Yhteiskuntatieteiden tiedekunta ja tiedekunnan Alusta-verkkojulkaisu jatkavat kesällä alkanutta Seurannassa-keskustelusarjaa, jossa Tampereen yliopiston tutkijat ja muut asiantuntijat pohtivat, miten koronan kanssa eletään, miten se vaikuttaa yhteiskuntaan, millaisia mahdollisuuksia ja ongelmia se luo. Seurannassa-keskustelusarjaa juontaa ja organisoi Alusta-verkkojulkaisun toimittaja Tiina Heikkilä.

Ohjelma striimataan yhteistyössä Tampereen kaupungin nuorten palveluiden Pajaston mediatyöpajan kanssa torstaisin kello 14. Voit katsoa ohjelmat tallenteena Alustan Youtube-tililtä tai kuunnella podcastina Soundcloudista.

29.10. kello 14 Erilaiset koronaperheet

Mistä puhumme, kun puhumme perheestä?

Koronasulun aikana ihmiset viettivät aikaa kotona perheensä kanssa. Mutta mitä perhe tarkoittaa, ja minkälaisia oletuksia perheistä kevään koronakeskusteluissa ilmeni? Millaisia perheitä ja elämäntapoja Suomessa on, ja miten tilanne pitäisi huomioida?

Mitä perheen varaan voi pandemiatilanteessa tai yhteiskunnallisessa kriisissä ylipäänsä laskea?

Keskustelemassa tutkija Anu Kinnunen Singlehood studies-verkostosta  (lue Kinnusen juttu sinkkujen korona-ajasta Perheyhteiskunnasta) ja Tampereen yliopiston sosiaalipolitiikan yliopistonlehtori Ritva Nätkin (lue Nätkinin ja Hannele Forsbergin juttu Korona-aika: perhe ja valtio huolenpitokriisejä ratkaisemassa Alustalta.

5.11. kello 14 Korona ja eriarvoisuus

Millaista eriarvoisuutta korona voi syventää, ja miten sen voisi estää nyt?

Koronarajoitusten suorat vaikutukset ovat jakautuneet epätasaisesti, ja pidempiaikaiset vaikutukset osuvat niihin, joilla ei ole puskuria.

Mitkä ovat toimeentulon menettämisen sosiaaliset seuraukset, kun se tapahtuu yhtäkkiä? Mitä sosiaalisia ongelmia koronarajoitukset tekivät näkyviksi? Mitä voimme oppia 1990-luvun lamasta?

Keskustelemassa Niko Eskelinen ja Maija Mattila. Niko Eskelinen on tohtorikoulutettava Turun yliopistossa Eriarvoisuuden, interventioiden ja hyvinvointivaltion tutkimuksen tohtoriohjelmassa ja vieraileva tutkija Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksella. Eskelinen tutkii haavoittuvien ryhmien hyvinvointiin, huono-osaisuuteen ja sosiaalisen aseman periytyvyyteen liittyviä kysymyksiä. YTT Maija Mattila on Kalevi Sorsa -säätiön eriarvoisuuden vähentämisen hankevastaava.