Tampereen yliopiston yhteiskuntatieteiden tiedekunta osallistuu vuoden 2019 alusta alkaen Nordic Journal of Feminist and Gender Researchin julkaisemiseen.

Tiedekunta maksaa osa-aikaisen toimitussihteerin palkkion kahden vuoden ajan. Lehden toimitus siirtyy Oslon yliopistosta Suomeen vuosiksi 2019-2020. Vuoden 2019 alusta alkavan kaksivuotiskauden kolme päätoimittajaa tulevat Tampereen yliopistosta.

NORA on alansa arvostettu aikakauskirja ja sitä kustantaa Taylor & Francis. Julkaisufooruminen luokituksessa NORA on tasolla 2.

– Ansioitunut sukupuolentutkimuksen ryhmä on kasvamassa. Sinne on saatu merkittävää ulkoista rahoitusta. Sukupuolentutkimuksessa tiedekuntamme profiili kohoaa, ja siihen sopii, että otamme koordinoivaa roolia pohjoismaisella kentällä, dekaani Juha Teperi perustelee.

Pohjoismaisella sukupuolten tasa-arvolla on korkea profiili ja pohjoismainen feministinen tutkimus on tunnettua. Pohjoismaisissa yliopistoissa sukupuolentutkimus on institutionaalisesti erityisen vahvaa, kuten myös Tampereen yliopistossa.

– Pohjoismaita pidetään tasa-arvoisina, ja pohjoismaissa tehdään siihen liittyvää kriittistä tutkimusta ja kehitetään feminististä teoriaa. NORA on hyvin poikkitieteellinen ja kansainvälinen journaali. Vaikka nimensä mukaan se on pohjoismainen, artikkeleita tulee myös muualta Euroopasta, sanoo Tampereen yliopiston sukupuolentutkimuksen professori Johanna Kantola.

Tiedekunta kustantaa myös Yhteiskuntapolitiikkaa

Yhteiskuntatieteiden tiedekunta on mukana kustantamassa myös Yhteiskuntapolitiikkaa, jonka muut julkaisijat ovat Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Eläketurvakeskus ja Kelan tutkimus. Tampereen yliopisto on Yhteiskuntapolitiikan kirjoittajien suurin taustaorganisaatio.

– Myös Yhteiskuntapolitiikan JUFO-luokitus on 2. Meidän tutkijamme ovat sen hyvin löytäneet, joten mielellämme kannamme kortemme kekoon foorumin kehittämisessä. Se on kunnia-asia, Juha Teperi sanoo.

Päätökset osallistua NORA:n ja Yhteiskuntapolitiikan kustantamiseen ovat yksittäispäätöksiä.

– Tiedekunnat eivät ole kustantajia, mutta kun kyseessä on meidän alojemme vakiintuneet kärkijournaalit, olemme mukana talkoissa.