Alusta! ja Politiikasta järjestävät 26. 9. 2017 keskustelutilaisuuden ilmastonmuutokseen varautumisesta.

Ilmastonmuutosta ei voi enää estää. Se on täällä jo. Mahdollisuuksien ikkuna on yhä auki, mutta se sulkeutuu pian. Naturen julkaiseman tutkimuksen mukaan aikaa tehdä muutoksia on kolme vuotta.

Ilmastonmuutos ei sovi poliittiseen päätöksentekoon, koska se vaatii vuosikymmenten näkökulman. Se ei sovi uutiskriteereihin, jotka on rakennettu hetkeen sijoittuvien tapahtumien tarkasteluun. Ilmastonmuutos ei sovi yhden tieteenalan ratkottavaksi.

Ilmastonmuutos voi kaataa yhteiskuntia, mutta se on vain yksi mekanismi, jonka vuoksi planeetan kantokyky uhkaa ylittyä. Luonnonympäristöjen pirstoutuminen, luonnonvarojen ehtyminen, meneillään oleva sukupuuttoaalto ja merten saastuminen ovat itsessään vakavia uhkia. Ympäristömuutosten kärjistyessä yhteisvaikutukset voivat olla arvaamattomia.

Mihin varaudumme, kun varaudumme ilmastonmuutokseen? Kenen vastuulla on varautua ilmastonmuutokseen? Miten ilmastonmuutos muuttaa maailmankuvaamme ja miten sen pitäisi muuttaa maailmankuvaamme? Kenen maailmaa se muuttaa eniten, ja kenen vastuulla sopeutumisen kannalta välttämättömät nopeat päätökset ovat? Riittävätkö reformit ja kestävään kehitykseen satsaaminen? Entä jos tapahtuu jotain odottamatonta?

Keskustelemassa filosofi Ville Lähde, joka toimii ilmastonmuutosta monitieteisesti tarkastelevassa BIOS-yksikössä, Tampereen yliopiston journalistiikan vieraileva professori 2016-2017, toimittaja Hanna Nikkanen, jonka työryhmän tietokirja Hyvän sään aikana ilmestyy lokakuussa ja Ulkopoliittisen instituutin vanhempi tutkija, dosentti Antto Vihma, joka tutkii globaalia ilmastopolitiikkaa.

Puhetta johtavat toimittaja Tiina Heikkilä ja päätoimittaja Johanna Vuorelma.

Paikka: D11, Tampereen yliopiston päätalo, Kanslerinrinne 1
Aika: 26.9. klo 17–19
Tapahtuma löytyy myös Facebookista.

Tilaisuus on kaikille avoin. Tervetuloa!