Nosto! Tutkimuksissa on käynyt ilmi, että jo sikiövaiheessa ihminen pystyy oppimaan musiikkia todella tarkasti, kertoo kognitiotieteen dosentti Minna Huotilainen Helsingin yliopistosta. Toistuvilla äänillä on oppimisen kannalta merkitystä. Esimerkiksi, jos äiti kuuntelee tai laulaa itse raskauden aikana jatkuvasti samaa kappaletta, sikiö havaitsee, jos yhdenkin äänen korkeus vaihtuu. Huotilaisen mukaan melodia voi jäädä vauvoilla mieleen yksittäisen sävelen tarkkuudella.

Aivotutkijan mukaan laulu on kuin puheopetusta vauvalle. Se on helpotettua kielenoppimista tavujen, toistojen, hitauden ja rakenteen avulla. Vanhempien laulutaidoilla ei Huotilaisen mukaan ole merkitystä.

– Nuorten ja aikuisten tulisi unohtaa sellainen tyypillinen ajattelutapa, että jos ei ole harjoitellut esimerkiksi 4-vuotiaasta asti viulunsoittoa, niin ei kannata tehdä mitään, sanoo Huotilainen.

Huotilaisen mukaan musiikin kuuntelu on tärkeää, sillä musiikin avulla ihminen pystyy vaikuttamaan aivojensa ja kehonsa toimintaan.

Huotilaisen mukaan jatkuva stressi aiheuttaa ruumiillisten oireiden lisäksi muutoksia mielessä. Mieli tekee päätöksiä stressitilassa nopeasti, eikä ihminen pysty käyttämään hyväksi kognitiivisia taitojaan. Rauhallinen ja itselle mieluisa musiikki auttaa pääsemään pois tällaisesta toimintatilasta, Huotilainen kertoo.

Flow-tilassa ihmisen keskittymiskyky on puolestaan huipussaan. Vauhdikkaan ja mieluisan musiikin avulla ihminen pääsee lähemmäksi flow-tilaa, kertoo Huotilainen. Sopiva musiikki kyseiseen tilaan voi vaihdella, mutta sen on oltava tarpeeksi nopeatempoista. Töissä ja opiskellessa pyritään usein pääsemään energiseen flow-tilaan.

Levätäkseen, iIhmisen on tärkeää päästä myös unen ja torkkumisen tilaan, johon Huotilainen suosittelee kuuntelemaan esimerkiksi elokuvamusiikkia, jossa käydään usein läpi koko tunneskaala.

Minna Huotilainen oli puhumassa Tampereen yliopistolla hyvinvointipäivillä 15.3. musiikista aivojen hyvinvoinnin edistäjänä.