Nosto! Alusta! täytti eilen 3 vuotta. Alustalla on ollut kolmen vuoden aikana 110 000 lukijaa, eli yli 3000 yksittäistä lukijaa kuukaudessa. Lukijakunta on vakiintunut ja se kasvaa tasaisesti.

Olemme julkaisseet vuoden 2012 syyskuusta alkaen kaikkiaan 160 alustusta sekä 85 nostoa, eli yhden alustuksen viikossa. Alustan luetuimmat alustukset ovat keränneet tuhansia lukijoita. Kaikki alustukset ja nostot löydät arkistosta.

Alustan luetuimmat alustukset, top 3:

1. Eliitin oudot puheet, Pertti Koistinen, Tampereen yliopisto (15.1.2013).

2. Pelkoa ja intoa Slush-Suomessa, Antti Hyrkäs, Helsingin yliopisto (16.12.2014).

3. Opettajamyytit elävät ja voivat hyvin opettajankoulutuksessa, Aleksi Fornaciari ja Tuomas Tervasmäki, Jyväskylän yliopisto (21.4.2015).

Opiskelijoita, tutkijoita ja professoreja on alustanut kaiken kaikkiaan parista kymmenestä oppiaineesta. Alustusten kirjoittajista noin neljännes on jatko-opiskelijoita. Eniten alustuksia on sosiologian ja historian oppiaineista. Politiikan tutkimus, sosiaalipolitiikka, sosiaalipsykologia ja filosofia ovat suhteellisen hyvin edustettuja oppialoja Alustalla. Myös sukupuolentutkimus, kirjallisuudentutkimus ja viestintä sekä kasvatustieteet ja kansantaloustiede kuuluvat alustajien kirjoon, mainitakseni vain osan muista tieteenaloista.

Lukijakyselyn tulokset

Toteutimme heinäkuussa lukijakyselyn, johon saimme kesätauolla parikymmentä vastausta. Kyselyyn vastanneet ovat pääosin tyytyväisiä Alustan verkkosivuihin, jotka uudistimme keväällä 2014. Sivut toimivat teknisesti hyvin ja ne ovat sangen tyylikkäät, lisäksi sivuilla on varsin helppo navigoida, vastaajat kertovat.

Alustan lukijat ovat pääasiassa korkeakoulutettuja. Suurin osa työskentelee tai opiskelee Tampereen yliopistossa. Alusta! on heistä monipuolinen, asiantunteva ja ajankohtainen verkkolehti. Alustusten luettavuuteen tulee sen sijaan kiinnittää vielä jatkossa aiempaa enemmän huomiota.

Alustan toimitus kiittää teitä kaikkia kuluneista kolmesta vuodesta!