Nosto! Kuvat miesten muodostamista asiantuntijapaneeleista, joihin on liitetty Ritari Ässän kuva peukalo pystyssä onnittelutekstin kanssa, on noussut sosiaalisessa mediassa ilmiöksi. Ympäri maailmaa levinneen oivalluksen takana ovat tohtori Saara Särmä ja kirjailija Rosa Meriläinen. He perustivat Congrats, you have an all male panel! -blogin helmikuussa 2015 Tumblr-mikroblogialustalle.

Blogiin voi kuka tahansa lähettää viestin paneelista, jonka osallistujina on vain miehiä. Kuvat tekevät näkyväksi asiantuntijuuden sukupuolittuneisuutta huumorin keinoin. Blogi tekee toisin sanoen naurunalaiseksi tapahtumia, joissa asiantuntijoina on ainoastaan miehiä. Aluksi blogilla oli muutamia satoja seuraajia, nyt niitä on tuhansia. Siitä on uutisoitu esimerkiksi Time-lehden verkkosivuilla.

─ Aika hurjalta tällainen yhtäkkinen myllytys tuntuu, mutta on myös valtavan hienoa seurata kuinka tällainen netti-ilmiön leviäminen tapahtuu. Aihehan kiinnostaa minua myös tutkimuksellisesti, että sinänsä tämä ilmiö on myös tutkimusmateriaalia minulle, kertoo Särmä.

Särmä sanoo huomanneensa, että mediassa tehdään paljon ”referenssijuttuja”, joissa viitataan vain muihin julkaisuihin. Kun riittävän moni tarttuu aiheeseen, loput lähtevät pian perään. Jotkin uutismediat myös väittävät ottaneensa Särmään yhteyttä, vaikka he eivät olisikaan niin tehneet.

─ Ilmeisesti mediassa osin toimitaan niin kiireellä, ettei heillä ole aikaa selvitellä, vaan vain mahdollisimman pian tuutataan juttu ulos muita referoiden. Ei minua niin vaikeaa ole löytää, kuten Women you should know -sivusto osoitti. He olivat ensimmäisinä ottamassa minuun suoraan yhteyttä ja pyytämässä haastattelua.

Toinen Särmän tekemä kiinnostava havainto on se, ettei Suomessa kiinnosta niinkään hänen sanomansa vaan se, että blogista on tullut kansainvälinen ilmiö.

Särmä toivoo bloginsa auttavan tunnistamaan naisten alisteisen aseman asiantuntijoina. Sukupuoliskarppi ihminen näkee sen, miten erilaiset käsitykset sukupuolesta vaikuttavat yhteiskunnassa, Särmä kertoi Alustalla! kuukausi sitten (ks. Feminismin vahvuus piilee sen monissa muodoissa).

Miespaneelien dokumentointi on osa hanketta, jonka Särmän ja Meriläisen feministinen ajatushautomo Hattu toteuttaa kesällä Koneen säätiön Jakautuuko Suomi? -projektin rahoituksella. Naiset esiin! -hankkeen tarkoituksena on purkaa humoristisella otteella asiantuntijuuden sukupuolittumista sekä auttaa feministi- ja naisasiantuntijoita.

─ Vaikka itse hanke alkaakin kesäkuun alussa, tämä lähti nyt upeasti liikkeelle. Järjestämme myös verkostotapaamisen nuorille feministeille Tampereella sekä pokkanaisten koulutuksen yhdessä Olivia-lehden kanssa. Keräämme lisäksi feministiasiantuntijoista tietopankkia Hatun nettisivulle.

Lopuksi Särmä ilmaisee huolensa siitä, ettei yliopistossa ole riittävästi tilaa vapaalle ja luovalle sekä yhteiskunnallisesti vaikuttavalle ajattelulle.

─ Toki pyrin myös tuottamaan kansainvälisiä julkaisuja omasta tutkimuksestani ja tästäkin projektista, mutta joskus se, että vähän hulluttelee ja hassuttelee, johtaa parempiin lopputuloksiin kun vain pisteiden perässä juokseminen.

Saara Särmä väitteli syksyllä 2014 Tampereen yliopistossa yhteiskuntatieteiden tohtoriksi kansainvälisen politiikan alaan kuuluvalla väitöskirjallaan Iranin ja Pohjois-Korean ydinasevaltaa esittävistä pilakuvista (ks. myös Nauraako feministi ydinaseille?).